חזרה על רצף של פעולות בפוטושופ מתבצעת באמצעות הקלטת אותו הרצף כ-ِAction.
כאשר מדובר בכמות של עשרות או מאות קבצים, התהליך עשוי להיות מייגע ולא נרצה לפתוח בפוטושופ כמות כזו של קבצים, ולהפעיל Action על כל אחד מהם בנפרד.
לצורך ביצוע אוטומטי של הפעולה החוזרת על כמות גדולה של קבצים, ישנו בתפריט File תת תפריט שנקרא Autamate ובתוכו מספר פקודות לביצוע אוטמטי של פעולות על קבצים. בסרטון זה נכיר את פקודת Batch שפותרת את הצורך בחזרה המונית על רצף פקודות.
פקודות Adjustments הנמצאות בתפריט Image בפוטושופ משמשות לביצוע כיול וכוונון של ערכי צבע בפיקסלים של שכבה. לרוב הפקודות קיימות גם Adjustment Layers המאפשרות כיול לא הרסני בשכבה ושליטה בהשפעת השינוי על השכבה כולה או חלקים ממנה.
עבודה בשכבות בפוטושופ מאפשרת לייצר דימויים מורכבים באמצעות תכנים הנערמים זה מעל זה.
להמחשת המושג שכבה נשתמש בתיאור הבא:
במסמך שמימדיו 500 פיקסלים ברוחב ו-400 פיקסלים בגובה ישנם סך הכל 200,000 פיקסלים. במסמך ניתן להוסיף שכבות מסוגים שונים.
בכל שכבה שנוסיף ישנו מערך חדש של 200,000 פיקסלים. באופן זה בכל שכבה ניתן לצור דימוי מצירוף חדש של צבעיםץ במקרה שישנם פיקסלים שקופים באותה שכבה, נוכל לראות דרכם את תוכן השכבה או השכבות הנמצאות מתחת.
ישנם 5 סוגים של שכבות בפוטושופ:
מאפייני השכבה:
מאפייני השכבה:
מאפייני השכבה:
מאפייני השכבה:
מאפייני השכבה:
איזון הלבן בפוטושופ (White Balance) הוא הליך פשוט יחסית שבו מתבצעים פיזור ופריסה מחודשים של ערכי הבהירות של הפיקסלים במסמך.
ההליך כולל איתור נקודות המייצגות את הערך הכהה ביותר במסמך הביר ביותר וערך הביניים (כלומר הגוון האפור האמצעי). לאחר איתורם של אותם ערכים מתבצע כיול של הערכים כך שהבהיר ביותר מקבל ערך בהירות מקסימלי (לבן), הכהה ביותר מקבל ערך בהירות נמוך ביותר (שחור) והאפור נשאר במקומו. כל גרף הבהירויות נמתח ומתארגן מחדש על מנת לצור קונטרסט חזק ועוצמתי יותר במסמך. שינוי הבהירויות בהליך המוצג כאן מבצע את השינוי בכל ערוץ צבע בנפרד.
מוסיפים Adjustment Layer מסוג Threshold למסמך. שיטת שילוב זו מאפשרת להגדיר נקודת אמצע בגרף הבהירויות במסמך. כל מה שבהיר יותר מאותה נקודה הופך לבן, ומה שכהה יותר הופך שחור.
הסטה של מחט הבהירויות לקצה השמאלי תצבע את כל המסמך בלבן. הסטה איטית ימינה תאפשר לאתר במסמך את הפיקסלים הכהים ביותר.
שימוש ב-Color Sampler Tool מארגז הכלים (Tools) תאפשר לצור דגימה ראשונה של הכהים ביותר ותשאיר צלב דגימה במסמך, שיופיע בכל פעם שנבחר בכלי דגימת צבע כלשהו.
לאחר סימון הדגימה של הכהה ביותר, מסיטים את מחט הבהירות בחלון Properties, שמופיע כאשר שכבת ההתאמה פעילה, ימינה. כך כל המסמך מושחר. הסטה חזרה של המחט שמאלה, תאפשר חשיפה של האזורים הבהירים ביותר במסמך. נסמן, כמו בשלב הקודם, דגימה של הלבן.
איתור האפור המדויק במסמך דורש הוספה של שכבה נוספת מעל שכבת התמונה שנבקש לאזן. לאחר הוספת השכבה נמלא אותה באמצעות פקודת Edit > Fill... ב50% אפור (Gray 50%).
לשכבה שמולאה באפור עם ערך בהירות 0.5 (128) נשנה את שיטת השילוב ל-Difference. סדר השכבות כרגע הוא:
שכבת המקור היא התחתונה ביותר.
מעליה ושנייה בסדר השכבה האפורה.
עליונה ביותר היא שכבת ההתאמה Threshold.
השכבה האפורה עם שיטת השילוב Difference והשכבה התחתונה מייצרות יחדיו פיקסלים שאין בהם ולו אחד שחור. בגף הבהירויות בשכבת ההתאמה נראה ייצוג מבהירות האמצע ועד 0. הפיקסלים המצויים ב-0 הם האפורים. נסיט את המחט עד לקצה השמאלי ונלבין את המסמך כולו. הסטה זעירה חזרה ימינה תחשוף את האזורים עם הפיקסלים הבהירים.
נדגום דגימה שלישית ואחרונה של האפור במסמך.
בשלב הזה נסתיר או נמחק את שכבת ההתאמה והשכבה האפורה ונעבוד רק על השכבה המקורית.
נוסיף Adjustment Layer מסוג Curves. בחלון Properties המציג את פקדי השליטה של השכבה נשתמש בדוגמי הצבע בצד השמאלי, המייצגים, מלמעלה ולמטה את השחור, האפור והלבן. נבחר בדוגם השחור ונלחץ על דגימת השחור במסמך. כך נחזור על הפעולה עם הדוגמים האפור והלבן.
ניתן לראות את ההבדלים לפני ואחרי.
מסכה היא אמצעי המאפשר לחשוף או להסתיר תוכן בשכבה בלי לשנות את התוכן שלה, כלומר כל המידע המקורי נשמר וניתן לשחזור או הסתרה מחודשים.
ישנם סוגים שונים של מסכות, אך העקרון מאחורי ההפעלה זהה:
מסכה רגילה מתווספת לשכבה במספר אופנים:
דרך תפריט Layer ובחירה בפקודה Layer Mask
לחיצה על כפתור הוספת מסכה (Add Layer Mask) בתחתית חלון Layers
אופן הפעולה: בכל אחד מכלי הצבע בתוכנה ניתן לצייר על המסכה. כדי לצייר על המסכה עצמה עומדות בפנינו שתי אפשרויות.
הראשונה לחיצה על אייקון המסכה בשכבה שבה פועלים. מסביב למסכה תופיע מסגרת דקה המציינת שבשלב זה אנו פועלים על המסכה עצמה. על המסכה ניתן לצבוע עם גוונים של אפור בלבד (מלבן עד שחור, 0-255 בדרגות הבהירות).
השנייה מאפשרת ציור ישיר על המסכה במסמך עצמו. לחיצה עם מקש Alt על אייקון המסכה תפתח את המסכה במסמך עצמו ותאפשר ציור ישיר עליה, מבלי לראות את ההשפעה הישירה על השכבה. חזרה להצגה של תוכן המסמך מתבצעת על ידי לחיצה נוספת על האייקון בצירוף מקש Alt.
מתוך תפריט Layer בחירה בפקודה Vector Mask
כאשר כבר קיימת מסכה רגילה על השכבה, לחיצה נוספת על כפתור הוספת מסכה תוסיף מסכה וקטורית.
אופן הפעולה: ציור עם כל אחד מהכלים היוצרים מסלולים על המסכה תאפשר יצירת אזורים חשופים (אלה שבתוך המסלול) ואזורים מוסתרים (אלה שמחוץ למסלול).
מתוך תפריט Layer בחירה בפקודה Create Clipping mask
עמידה בין שתי שכבות בחלון השכבות ולחיצה על מקש Alt
אופן הפעולה: כשנפעיל מסכה מסוג זה, תוכן השכבה שעלי הופעלה יוצג דרך הפיקסלים האטומים בשכבה הנמצאת מיד מתחתיה. ניתן להפעיל את המסכה ברצף על השכבות הנמצאות מעל המסכה הראשונה שעליה היא הופעלה וכך לייצר מהשכבה התחתונה ביותר, זו שמשמשת כמסכה, מסכה לכל השכבות האלה ביחד.
עמוד 1 מתוך 2